شکایت از کارفرما بابت بیمه تامین اجتماعی

شکایت از کارفرما بابت بیمه تامین اجتماعی

 

شکایت از کارفرما بابت بیمه

 

کارگر کیست؟

کارگر از لحاظ این قانون کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق‌السعی اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می‌کند.‌

کارگر ممکن است تمام وقت یا پاره‌وقت باشند. کارگر تمام وقت به کارگری گفته می شود که دارای ۴۴ ساعت کار در طول هفته می‌باشد و کارگر نیمه وقت به هر کارگری گفته می‌شود که کمتر از مقدار تعیین شده یعنی ۴۴ ساعت در هفته کار می‌کند. 

کارفرما کیست؟

در ماده ۳ قانون کار، کارفرما شخصی تعریف شده است حقیقی یا حقوقی. کارگر به درخواست و به حساب او در مقابل دریافت حق‌السعی کار می‌کند. مدیران و مسئولان‌ و به طور عموم کلیه کسانی که عهده‌دار اداره کارگاه هستند نماینده کارفرما محسوب می‌شوند. کارفرما مسئول کلیه تعهداتی است که نمایندگان مذکور‌ در قبال کارگر به عهده می‌گیرند.

 

 

 

مشاوره حقوقی تلفنی مشاوره حقوقی تلفنی دعاوی اداره کار

 

 

 

طبق ماده 148 قانون کار 

کارفرمایان کارگاه‌های مشمول این قانون مکلف هستند بر اساس قانون تامین اجتماعی، نسبت به بیمه نمودن کارگران واحد خود اقدام نمایند.

بسیاری از کارفرمایان با استناد به توافق با کارمند و کارگر و پرداخت مبلغ حق بیمه به خود شخص از پرداخت حق بیمه سر باز می‌زنند. در حالی که سازمان تامین اجتماعی بدون توجه به این توافقات و طبق قانون در صورت عدم پرداخت حق بیمه کارمند و کارگر، با توجه به عنوان شغلی مشخص؛ علاوه بر پرداخت مبلغ حق بیمه، جریمه‌ای برای کارفرما در نظر خواهد گرفت.

 

 

 

تغییر عنوان شغلی تغییر عنوان شغلی در اداره کار

 

 

 

طبق ماده 183 قانون کار 

جریمه کارفرما کارفرمایانی که بر خلاف مفاد ماده 148 این قانون از بیمه نمودن کارگران خود خودداری نمایند، علاوه بر تأدیه کلیه حقوق متعلق به‌کارگر (‌سهم کارفرما) با توجه به شرایط و امکانات خاطی و مراتب جرم به جریمه نقدی معادل دو تا ده برابر حق بیمه مربوطه محکوم خواهند شد.

اغلب کارمندان و کارگران بدون اطلاع از اینکه کارفرما به اصطلاح برای آنها بیمه رد می‌کند یا نه، به کار خود ادامه می‌دهند. که این بی توجهی و عدم بررسی در مواقع اضطراری از جمله  هنگام استفاده از حمایت درمان و بازنشستگی گریبانگیرشان خواهد شد. حال برای بررسی اینکه هر ماه بصورت منظم بیمه می‌شود، باید به پورتال شخصی خود در سازمان تامین اجتماعی مراجعه کنید و وارد قسمت بیمه شدگان شوید و کلیه سوابق را بررسی کنید.

حال ما در این مقاله قصد داریم شما را در این زمینه که چگونه کارفرما را موظف به پرداخت حق بیمه کنید، راهنمایی کنیم.

در صورتی که در حین کار هستید و متوجه عدم پرداخت حق بیمه توسط کارفرما شده اید، می‌توانید به صورت غیرحضوری درخواست حضور بازرس سازمان به محل کار خود را داشته باشید. درخواست مذکور در پورتال بیمه تامین اجتماعی ثبت می‌شود. بعد از حضور بازرس در صورت وجود قرارداد مطابق ضوابط قانون کار و خودداری کارفرما از بیمه کردن کارگران و کارمندان خود، طبق گزارش تهیه شده کارفرما باید حق بیمه را علاوه بر جریمه به سازمان پرداخت کند.

اما اگر مدت ها بعد از مشغولیت خود در یک کارگاه یا هنگام بازنشستگی متوجه عدم بیمه پردازی توسط کارفرما شده اید. الزاما باید از کارفرما در اداره کار شکایت به عمل آورید.

شما با شکایت از کارفرما بابت بیمه و اثبات رابطه کاری با مدارکی از قبیل پرداختی حقوق و دستمزد و ... در جلسه بررسی اداره کار، این سازمان کارفرما را از طریق اجرای احکام دادگستری موظف به پرداخت حق بیمه خواهد کرد.

شکایت از کارفرما برای شکایت از کارفرما بابت بیمه لازم است شما در اداره کار که یک مرجع اداری غیر قضایی است ثبت دادخواست نمایید.

 

 

 

سامانه جامع روابط کار

 

 

 

 

مرجع صالح جهت طرح اختلافات کارگر/کارفرمایی، اداره کار می‌باشد که یک مرجع اداری غیر دادگستری است و بنابراین برای طرح شکایت از کارفرما بابت بیمه نیاری به مراجعه به مراجع قضایی نیست.

شما با ورود به سامانه جامع روابط کار و ثبت دادخواست علیه کارفرما می توانید شکایت خود را مطح و پیگیری کنید. برای ثبت شکایت و پیگیری آن در اداره کارگروه مشاورین و وکلای تخصصی وکیل الوکلا در خدمت شما می باشند. 

 

مواردی که کارگر می تواند در اداره کار از کارفرما شکایت کند:

  • عدم عقد قرارداد کارفرما با کارگر
  • عدم پرداخت حقوق معوقه کارگر
  • مطالبه کار بیش از حد معمول از کارگر
  • اختصاص مزایایی کمتر از قانون کار برای کارگر
  • اخراج غیرقانونی
  • کاهش حقوق پرداختی
۵
از ۵
۴ مشارکت کننده
ارتباط با وکیل متخصص