چگونه مالیات کمتری بدهیم؟

ارتباط با وکیل

 

 

چگونه مالیات کمتری بدهیم؟

 

همراهان عزیزسوالی که خیلی از دوستان در طی مشاوره مالیاتی از تیم ما پرسیدند این بود که آیا امکان کاهش مالیات هست یا خیر؟

در این نوشتار سعی داریم اطلاعات مفید و تقریباً جامعی درباره مالیات و نکات تکمیل اظهارنامه مالیاتی ارائه دهیم تا مالیات کمتری پرداخت کنید.

برای اینکه مالیات کمتری پرداخت کنیم، لازم است تا یکسری موارد و نکات را رعایت کنیم و از برخی جوانب غافل نشویم.

 

1- ارسال به موقع اظهارنامه مالیاتی

 لطفا در بازه‌ی اعلامی از سمت اداره مالیات اظهارنامه ماده 100 یا اظهارنامه عملکرد خود را تکمیل کنید و نکته اساسی و مهم در ارسال اظهارنامه، ثبت کلیه جزئیات درآمدی و هزینه‌ای مربوط به شغل شما می‌باشد. این نکته مهمترین مسئله و عملکرد مثبت در کاهش مالیات است. این که اظهارنامه مالیاتی به موقع تنظیم شود، باعث خواهد شد تا اداره مالیات شما را به عنوان مودی وظیفه شناس شناسایی کند.

 

2-  پرداخت به موقع مالیات

نکته قابل ذکراین است که حتما مالیات‌های خود را سرموعد مقرر پرداخت کنید. زیرا تنها مودیان خوش حساب مشمول تخفیف مالیاتی می‌شوند و علاوه بر همه اینها اگر مودیان مالیاتی 3 سال متوالی اظهارنامه‌های خود را در وقت مقرر ارسال کرده و نسبت به پرداخت آن اقدام نمایند، به میزان 5% از مالیات کل این سال را در قالب تخفیف مالیاتی دریافت می‌کنند.

 

3- بررسی و محاسبه دقیق و اظهار اسناد و مدارک هزینه‌ها

مبلغ قابل پرداخت بابت مالیات متناسب با شغل هر فرد و میزان سود آنها در مراودات مالی و پس از کسر هزینه‌ها و استهلاک دارائی جهت پرداخت به مودیان پرداخت می‌شود و در طی یکسال  تعیین می گردد. برای کاهش مالیات، مؤدیان باید کلیه مدارک و سندهای مربوط به هزینه در مراودات مالی سالیانه خود را به صورت دقیق محاسبه، تنظیم و تسلیم نمایند تا این مبالغ از مالیات آن‌ها کسر شود.

 

4- محاسبه و ثبت استهلاک دارایی‌ها

خیلی از مشاغل، ابزارها و ماشین آلاتی دارند که پس از طی زمان بخصوصی، مستهلک شده و ارزش اولیه خود را از دست می‌دهند. یکی از نکاتی که باید رعایت شود این است که مدارکی دقیق از ارزش و استهلاک دارائی‌ها باید مودیان داشته باشند تا در صورت ارسال اظهارنامه، آن را به اداره مالیات مربوطه ارائه نمایند.خ

 

5- اظهار میزان درآمد سال قبل در اظهارنامه مالیاتی

برای کاهش میزان مالیات خود، می‌توانید میزان و رقم درآمد سال قبل خود را به عنوان درآمد امسال در اظهارنامه ثبت کنید. نکته قابل بیان در این مورد این است زمانی که مؤدیان درآمد سال جاری را کمتر از سال قبل اعلام کنند، بازرسان اداره مالیاتی برای بررسی دقیق‌تر و جزئی‌تر دفاتر، اسناد و مدارک اقدام کرده و این امکان وجود دارد که به رقمی بالاتر از سال قبل دست پیدا کنند که این اتفاق به ضرر مؤدی تمام می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود در صورتی که مؤدیان مالیات تعیین شده برای سال گذشته را قبول دارند و به آن معترض نیستند و آن را به صرفه می‌دانند، درآمد سال قبل خود را به عنوان درآمد سال جدید در اظهارنامه خود ثبت کنند.

 

6- پیگیری قوانین مربوط به معافیت‌های مالیاتی

نکته قابل بیان در این بخش این است که سالانه اداره مالیات نرخی را به عنوان حداقل و حداکثر برای کسب و کارها درنظر می‌گیرد و طبق همان نرخ و تعرفه و میزان سود منهای استهلاک‌ها و هزینه‌ها، مالیات‌ها را تعیین می‌کنند.

پس همیشه قوانین معافیت و تخفیف مالیاتی را قبل از ارسال اظهارنامه مطالعه فرمایید تا درصورتی که مشمول معافیت یا تخفیف شدید اعمال نمایید.

 

7- نگهداری از جزئی‌ترین فاکتورهای هزینه

حتما تمامی مستندات و مدارک حتی کوچک‌ترین و جزئی‌ترین فاکتورهای هزینه، مانند هزینه صرف غذا در طول مأموریت خارج از سازمان و... باید ثبت و نگهداری شوند. شاید این هزینه‌ها در نظر افراد ناچیز و بی‌ارزش به نظر برسند، اما در طول یک سال مبلغ بالایی می‌شوند که در صورت ارائه همراه با اظهارنامه مالیاتی می‌تواند در کاهش مالیات مؤثر باشد.

 

8- کمک به مراکز خیریه و مؤسسات عام‌المنفعه

بند ط ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم، اختصاص به معافیت‌های مالیاتی موسسات خیریه و عام المنفعه دارد. طبق همین ماده  کمک‌ها و هدایای دریافتی نقدی و غیرنقدی موسسات خیریه و عام المنفعه که به ثبت رسیده‌اند، مشروط بر آنکه به موجب اساسنامه آنها صرف امور مذکور در بند ( ح ) این ماده شود و سازمان امور مالیاتی کشور بر درآمد و هزینه آنها نظارت کند، از پرداخت مالیات معاف است.

حتی کمک‌های نقدی و غیرنقدی که در هر سال مالی به مصرف نرسیده باشد، بدون تعلق مالیات به سال مالی بعد منتقل می‌گردد.

همچنین وجوهی که از فعالیت‌های غیرانتفاعی و به منظور پیشبرد اهداف و وظایف مؤسسات خیریه از راه برگزاری دوره های آموزشی، ‌سمینارها، نشر کتاب و نشریه‌های دوره‌ای و … در چارچوب اساسنامه آنها تحصیل می شود و سازمان امور مالیاتی کشور بر درآمد و هزینه آنها نظارت‌ می‌کند، از پرداخت مالیات معاف است.

البته این معافیت‌ها بصورت نامحدود نیست و بر اساس تبصره 5 همین ماده:

درآمدها و عایدی حاصل از موقوفات و کمک‌ها و هدایای دریافتی نقدی و غیرنقدی اشخاص موضوع بندهای ( ط ) و ( ک ) از پرداخت مالیات معاف می‌باشد.

 

9- اشتراک دارایی‌ها و درآمدها با سایر افراد

 اگر مؤدیان مالیاتی، اعضای خانواده یا اقوام خود را به عنوان کارکنان کسب و کار معرفی کرده و دارایی و درآمد خود را با آن‌ها به اشتراک بگذارند، مبلغی که باید به عنوان مالیات پرداخت کنند به مراتب کمتر خواهد بود.

 

10- بهره‌گیری از فضای خانه به عنوان دفتر کار

آخرین مورد برای کاهش میزان مالیات استفاده از منزل شخصی به عنوان دفتر کار است. با این کار بخشی‌ از هزینه‌های مؤدیان مثل هزینه‌های آب و برق و گاز و تلفن ادغام شده و همچنین می‌توان آن‌ها را به عنوان مبالغ هزینه‌‌ای در طول سال اعلام کرد که از میزان مالیات کم می‌شود.

همچنین با این کار می‌توانید از تخفیفاتی که برای کسب و کارهای خانگی در نظر گرفته شده است نیز بهره‌مند شوید.

 

 

 

  نکته بسیار مهم و کلیدی که باید به آن توجه ویژه کرد، انتخاب صحیح اینتا کد کسب و کارتان می باشد. 

 

 

 

 

چگونه مالیات کمتری بدهیم؟

 

 

 

اگر مودیان مالیاتی اظهارنامه عملکرد خود را در موعد مقرر ارسال نکنند مشمول جریمه ماده 192 قانون مالیات‌های مستقیم شده
و از معافیت مالیاتی ماده 101 محروم می‌شوند.

 

 

 

چه چیزهایی در اظهارنامه مالیاتی  دردسرساز  می‌باشد؟

 

1- اعلام فروش کمتر از واقعیت 

2- درخواست معافیت ماده 57 درصورتی که مشمولش نباشید.

3- عدم ارسال صحیح گروه مالیاتی ( سه گروه )

4- وارد کردن رقم درآمد در قسمت فروش دارایی ثابت، در صورتی که فروش دارائی صورت نگرفته باشد.

5- عدم وارد کردن اینتا کد صحیح در ثبت نام کد اقتصادی 

 

دوستان و همراهان عزیزادامه مطالب را در مقالات بعدی بیشتر و تخصصی تر بررسی می نماییم،از شما همراهان عزیزتیم متخصص وکیل الوکلا بابت انرژی مثبتی که تو پیام ها و تماس هاتون به تیم ما میدهید ، بسیار ممنونم....

 

با تیم متخصص وکیل الوکلا قوانین را به طرف خود بچرخانید.

 

۵
از ۵
۲ مشارکت کننده
ارتباط با وکیل متخصص