​​تنظیم و ارائه شکوائیه به دادسرای محل وقوع جرم، اولین قدم برای طرح دعوا و رفع منازعه به وجود آمده است. بنا به گفته قانون، هرکس می‌خواهد دعوای کیفری مطرح کند، باید یک برگه که به آن شکوائیه می‌گویند، تنظیم کند و به دادسرای محل وقوع جرم ارائه دهد تا دعوا به جریان بیفتد.
در همین رابطه، ماده 10 قانون آیین دادرسی کیفری بیان می‌دارد: تعقیب متهم و اقامه دعوی از جهت حیثیت عمومی بر عهده دادستان و اقامه دعوی و درخواست تعقیب متهم از حیث جنبه خصوصی با شاکی یا مدعی خصوصی است.
تنظیم شکواییه یکی از تخصصی‌ترین موضوعات است و باید برای تنظیم آن، به اهل فن مراجعه کرد.
تنظیم شکواییه صحیح از این جهت مهم است که دادگاه، در ابتدا به متن شکوائیه توجه می‌کند و بر اساس آن جلسه دادرسی را تشکیل می‌دهد.


ماده 68 قاننون آیین دادرسی کیفری
شاکی یا مدعی خصوصی می‌تواند شخصاً یا توسط وکیل شکایت کند. در شکوائیه موارد زیر باید قید شود:
الف - نام و نام خانوادگی، نام پدر، سن، شغل، میزان تحصیلات، وضعیت تاهل، تابعیت، مذهب، شماره شناسنامه، شماره ملی، نشانی دقیق و درصورت امکان نشانی پیام نگار (ایمیل)، شماره تلفن ثابت و همراه و کد پستی شاکی
ب - موضوع شکایت، تاریخ و محل وقوع جرم
پ - ضرر و زیان وارده به مدعی و مورد مطالبه وی
ت - ادله وقوع جرم، اسامی، مشخصات و نشانی شهود و مطلعان در صورت امکان
ث - مشخصات و نشانی مشتکی عنه یا مظنون در صورت امکان
تبصره - قوه قضائیه مکلف است اوراق متحد الشکل مشتمل بر موارد فوق را تهیه کند و در اختیار مراجعان قرار دهد تا در تنظیم شکوائیه مورد استفاده قرار گیرد. عدم استفاده از اوراق مزبور مانع استماع شکایت نیست.

باید در نظر داشت که شکوائیه غلط ممکن است باعث شود که دادگاهی که در مدت کوتاهی می‌تواند به نتیجه برسد؛ شاید چندین سال در جریان باشد و در انتها نیز نتیجه مطلوبه را حاصل ننماید و زمان که مهمترین رکن دعاوی کیفری محسوب می‌شود، تلف شود.
تعیین مشتکی عنه به طرز صحیح، تعیین عنوان شکایت به شکل صحیح و عنوان درست آنچه که از دادگاه می‌خواهیم تا نسبت به آن حکم را صادر نماید، از موضوعات حساس و مهم می‌باشد که باید توسط وکیل متخصص تنظیم شود تا سریع‌تر به نتیجه مطلوب برسید.

تنظیم شکواییه آنلاین

تنظیم شکوائیه آنلاین

تنظیم تخصصی شکواییه

شکواییه شما توسط تیمی از مشاورین و وکلای متخصص تنظیم می‌شود.

مشاوره تخصصی

مشاورین ما در مراحل دادرسی برای پیشبرد بهتر شکایت، با شما در ارتباط هستند.

بهینه سازی زمان

تنظیم شکواییه در کوتاه‌ترین زمان اما با دقت کافی و بررسی چندباره.

رزرو مشاوره تلفنی
دعاوی ملکی

​مِلکی

دعاوی کیفری

کیفری

دعاوی حقوقی

حقوقی

دعاوی خانواده

خانواده

دریافت مشاوره دعاوی تخصصی فوری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید