دفاع خوانده در دعوای تصرف عدوانی | وکیل تصرف عدوانی

تماس با وکیل

 

دفاع خوانده در دعوای تصرف عدوانی

 

وقتی یکی از دعاوی تصرف علیه شخصی مطرح می‌شود باید برای دفاع تدارک مناسبی ببیند. اهمیت این امر زمانی مشخص می‌شود که متوجه باشیم دعوای مربوط به اموال غیرمنقول به دلیل ارزش بالای اینگونه اموال است. مخصوصاً در طی سالهای اخیر که قیمت زمین و آپارتمان و خانه و .... به طرز عجیبی بالا رفته است.

اصلی‌ترین دفاع خوانده دعوای تصرف عدوانی مربوط به بحث تصرف سابق می‌باشد. زیرا اصلی‌ترین رکن تعریف دعوای تصرف عدوانی در قانون آیین دادرسی مدنی سبق تصرف است. 

ماده 159 قانون آیین دادرسی مدنی : دعوای تصرف عدوانی عبارتست از: ادعای متصرف سابق مبنی بر اینکه دیگری بدون رضایت او مال غیرمنقول را از تصرف وی خارج کرده و اعاده تصرف خود را نسبت به آن مال درخواست می‌نماید.

در این حالت، بهترین کار مشورت با یک مشاوره حقوقی یا وکیل مجرب در دعاوی ملکی است. مراجعه به وکیل می‌تواند ریسک محکوم شدن در دعوای تصرف را کاهش دهد. به هر حال وکیل به تبع شغل خویش دعاوی زیادی را مطالعه کرده است و تجربه وی می‌تواند کارساز باشد. گروه حقوقی وکیل الوکلا با حضور وکلای باتجربه و جوان، در پیشبرد روند پرونده شما یاری رسان است.

 

دفاع خوانده در دعوای تصرف عدوانی بعد از محکومیت

 

چنانچه، خوانده در دعوای تصرف عدوانی محکوم به رفع تصرف از ملک مورد نظر خواهان شود، راه دفاعی دیگری وجود دارد که می‌تواند با اتخاذ آن از خود دفاع نموده و از قلع و قمع مستحدثات خود جلوگیری نماید.

همانطور که بیان شد در دعوی تصرف عدوانی مالکیت خواهان قابلیت استناد نداشته و فقط مالک میتواند به سند مالکیت خود به عنوان اماره ای بر سبق تصرف خود استناد نماید. خوانده در مقابل استناد مالک به سند مالکیت میتواند،دلیل دیگری به دادگاه ارانه نموده و سبق تصرف خود را به اثبات برساند.زمانی که حکم محکومیت خوانده به رفع تصرف از ملک مورد نظر صادر می شود حتی بدون قطعیت رای نیز خوانده میبایست از ملک مورد نظر خواهان رفع تصرف نماید.

خوانده بنا به تصرفات خود در ملک متنازع فیه، احتمال اینکه بنایی احداث نموده یا درختی کاشته باشد وجود دارد.خواهان ممکن است مستاجر ملک باشد ولی مالک را به رفع تصرف از ملک، محکوم نماید.

خوانده در صورت محکومیت به رفع تصرف از ملک مورد نظر خواهان،می‌تواند ظرف یک ماه از تاریخ اجرای حکم نسبت به رفع تصرف عدوانی، مدعی مالکیت در مورد تصرف شود و در دادگاه صلاحیت دار دادخواست اثبات مالکیت خود را مطرح نماید.با اتخاذ این روش خوانده محکوم به رفع تصرف عدوانی ، می‌تواند از قلع مستحدثات خود جلوگیری نماید.

 

مهم‌ترین تفاوت دعوای تصرف عدوانی حقوقی و کیفری

 

نشان 1 زمانی که شخصی ادعا نماید که در ملک مورد دعوا سابقه تصرف داشته و رفع تصرف خوانده را از دادگاه بخواهد، دعوای تصرف عدوانی حقوقی مطرح شده است. حکم صادره از سوی دادگاه اگر به نفع خواهان باشد، مجازاتی در پی ندارد و صرفاً رفع تصرف خوانده است.

در این مورد، مالکیت خواهان اثری در دعوای تصرف ندارد و سابقه تصرف است که می‌تواند به کمک خواهان بیاید. همین که خواهان ثابت کند قبل از خوانده دعوا در ملک مورد ادعا تصرف داشته است و خوانده به زور زمین را گرفته است، دادگاه به نفع خواهان حکم صادر می‌کند. اگر خوانده حاضر به تخلیه ملک نشود، اجرائیه به وی ابلاغ می‌شود و سپس واحد اجرا در صورت لزوم با کمک از نیروی انتظامی، ملک را از تصرف خوانده خارج و به خواهان می‌دهد.

۵
از ۵
۶ مشارکت کننده
ارتباط با وکیل متخصص