مرحله روانشناسی آزمون قضاوت

مرحله روانشناسی آزمون قضاوت

 

 

مرحله روانشناسی آزمون تصدی منصب قضا ( قضاوت )

 

بعد از قبولی در مراحل اولیه که جهت احراز توانایی علمی شخص می‌باشد، پروسه استخدامی؛ با مرحله روانشناسی آغاز می‌شود.

هر کس که در مرحله مصاحبه علمی قبول شود، باید منتظر پیامک اعلام زمان و مکان آزمون تستی روانشناسی قضاوت باشد. در سال‌های اخیر این آزمون در دو شهر تهران و قم برگزار می‌شد و حتی مصاحبه شفاهی نیز در همین دو شهر بود. اما ظاهراً رویه تغییر یافته و داوطلبان در برخی مراکز استان نیز دعوت به آزمون می‌شوند. در این مقاله با استفاده از تجربیات آقای حامد فصیحی ( قبول شده آزمون قضاوت سال 98 ) سعی داریم اطلاعات مفیدی درباره مرحله روانشناسی آزمون قضاوت به مخاطبان انتقال دهیم.

 

 

 

 برنامه ریزی وکالت برنامه ریزی آزمون وکالت از زبان رتبه برتر کانون

 

 

 

تست روانشناسی قضاوت

 

مرحله تستی روانشناسی قضاوت قبل از مرحله شفاهی برگزار می‌شود و داوطلبان باید به دو سری سوال طرح شده پاسخ دهند. تست‌ها توسط روانشناسان هیئت علمی دانشگاه‌های معتبر کشور طرح می‌شود. نکته قابل توجه این است که در ابتدا سوالات بسیار سطحی و ساده به نظر می‌آیند اما با بررسی بیشتر متوجه خواهید شد که ارتباط معنایی بین تست‌های مختلف وجود دارد. در واقع طرح دوگانه سوالات برای احراز واقع و صحت سنجی داوطلب است. سوالات بخش اول با پاسخ دو گزینه‌ای بله و خیر جواب داده می‌شود. سوالات بخش دوم نیز دارای پنج گزینه برای پاسخ هستند. 1. 2. 3. 4. 5.

برای مثال در بخش اول، سوال پرسیده می‌شود که آیا پدر خود را دوست دارید؟ یا آیا دوست دارید که در محیط کتابخانه درس بخوانید؟ و در بخش دوم پرسیده می‌شود که نظر پدر خانواده مهم است؟ یا مطالعه در کتابخانه مفید است؟

 

 

 

مشاوره آزمون قضاوت مشاوره آزمون قضاوت - برنامه‌ریزی گام به گام

 

 

 

مصاحبه روانشناسی قضاوت از زبان یکی از قبول شدگان

 

مرحله تستی در واقع حساسیت بالایی ندارد و برای کسی که مراحل اولیه آزمون قضاوت و مخصوصاً مصاحبه علمی را گذرانده، این مرحله ساده است. البته سادگی مرحله تستی به معنی بی اهمیتی و نادیده گرفتن آن نیست. بلکه نسبت به سایر مراحل، ساده‌ترین مرحله شناخته می‌شود و دیده نشده است که کسی در این مرحله مردود گردد. بعد از این مرحله، تماس تلفنی با داوطلب برقرار و روز و ساعت و محل برگزاری مصاحبه شفاهی روانشناسی اعلام می‌گردد. در تهران، ساختمان سوم قوه قضائیه روبروی دانشگاه امیر کبیر کنار پل حافظ، محل مصاحبه شفاهی روانشناسی قضاوت می‌باشد.

یک نفر روانشناس به طور صمیمی با داوطلب برخورد می‌کند و یکسری سوالات را از وی می‌پرسد. مهمترین نکته در مصاحبه شفاهی، حفظ آرامش و نمایش عکس‌العمل‌های متعادل رفتاری و برخوردی است. در خلال سوالات، روانشناس احتمالاً به یکباره نسبت به برخی مسائل، داوطلب را بازخواست می‌کند و با اخم با او برخورد می‌کند. ممکن است در تلاش باشد تا داوطلب را عصبانی کند و برخورد او را ارزیابی کند.

توصیه می‌شود حتی نسبت به سوالات چالشی روانشناس نیز با روی باز و گشاده پاسخ داده شود و به سمت عصبانیت نروید.

برخی سوالات پرسیده شده در مرحله شفاهی به شرح زیر است:

1- بهترین و بدترین خصیصه اخلاقی خود را بیان کتید.

2- آیا رشوه خواهید گرفت؟

3- شباهت بین دیگ و سوزن چیست؟

4- آیا کتابهای روانشناسی خوانده‌اید؟ اگر خوانده‌اید, نام ببرید.

در مصاحبه شفاهی، روانشناس سعی در ایجاد عصبانیت و اضطراب کرد. یکباره سوال پرسید که پاسخ‌های تستی شما کمالگرایانه است و دروغ است. همچنین در خلال صحبتها یکباره گفت: با این دستخط می‌خواهی قاضی شوی. واقعاً دست خط افتضاحی است. فکری برایش کن.

 

 

 

از تکان دادن پاها و بازی کردن با انگشتان دست و جمع نشستن پرهیز شود. این حرکات نشان دهنده استرس در شخص است و برای داوطلب نمره منفی خواهد بود.

 

 

۵
از ۵
۴ مشارکت کننده
ارتباط با وکیل متخصص