برنامه ریزی آزمون وکالت 1402

برنامه ریزی آزمون وکالت 1402

 

برنامه ریزی آزمون وکالت چرا اهمیت دارد؟

 

برنامه ریزی برای موفقیت در هر کاری، پیش زمینه انجام کار است. یعنی ابتدا باید برای یک هدف در ذهن تلاش کرد و سپس برای آن هدف برنامه ریزی کرد. در مرحله آخر هم طبق برنامه پیش رفت و یقین داشت که به هدف خواهد رسید. اما همه اینها به این سادگی نیست. همه در دوراهی قرار می‌گیرند و همه هم راه درست را می‌دانند اما انجام نمی‌دهند چون انجام کار درست سخت و مشقت بار است. اما وقتی به قله موفقیت برسید، تمام سختی‌ها و مشقت از یاد می‌رود و متوجه خواهید شد که ارزشش را داشته است.

 

برنامه ریزی آزمون وکالت از این جهت اهمیت دارد که برای قبولی در این آزمون باید موارد آزمونی را با زمانبندی درست، چندین دفعه مطالعه کرد. شاید برای بعضی، فرصت کم باشد و این اهمیت برنامه ریزی را چند برابر می‌کند. علاوه بر مطالعه منابع آزمون وکالت، باید تست‌های بیشماری را انجام داد تا در این کار تبحر پیدا کرد. زیرا آزمون تستی است و باید برای زدن تست در مدتی محدود آماده شد. حتی توصیه می‌شود تا قبل از روز آزمون، چند بار آرمون را شبیه سازی کنند تا راحت‌تر بتوانند روز آزمون، سه ساعت روی یک صندلی بنشینند. برنامه ریزی باید منطبق با مسائل اثبات شده روانشناسی نیز باشد. باید درباره حافظه کوتاه مدت و بلند مدت و نحوه انتقال مطلب به این دو حافظه اطلاعات مفیدی داشت. همچنین باید دانست که چه نوع مطلبی را در ابتدای صبح و چه مطلبی را در شب مطالعه کرد.

در این مقاله، نکاتی مهم درباره برنامه ریزی و پیشنهاداتی برای بهره وری بیشتر و عملکرد بهتر، توسط رتبه‌های برتر آزمون وکالت ارائه خواهیم کرد.

 

 

 

 مشاوره آزمون وکالت مشاوره آزمون وکالت از زبان رتبه برترها

 

 

 

نکات مهم برنامه ریزی آزمون وکالت

 

برنامه ریزی آزمون وکالت یکسری پیچیدگی‌ها دارد و دلیل آن نیز مطالعه همزمان منابع مختلف و تست زنی و شبیه سازی آزمون در کنار یکدیگر است.

نباید طوری برنامه ریزی کرد که بین مطالعه یک درس و تست زنی آن درس فاصله زیادی باشد. همچنین نباید دروس خوانده شده را فقط یکبار مطالعه کرد و تا دور بعدی مطالعات آنها را بازخوانی نکرد. در واقع باید برای یادگیری مطالب و انتقال آنها به حافظه بلند مدت، ترتیب مطالعاتی منظمی برای مرور مطالب داشت.

بهتر است بعد از مطالعه هر درس سریعاً تست‌های آن درس زده نشود و روز بعد این کار انجام شود. البته این مسئله در روزهای ابتدایی برنامه ریزی کاربرد بیشتری دارد چون قصد و هدف این است که ببینیم چه مطالبی در حافظه مانده و آیا به نکات مهم توجه شده یا نه.

بعد از اینکه به تست‌ها رجوع شود، یک تفکیک در ذهن ایجاد می‌شود. حجم مطالبی که در ذهن ایجاد شده به دسته مهم و تستی و غیرمهم و غیرتستی تقسیم می‌شود. در دور بعدی مطالعاتی، اثر این تقسیم بندی مشاهده می‌شود و چشم‌ها بیشتر به سمت مسائل تستی و مهم می‌روند همین مسئله باعث می‌شود تا ذره ذره حجم مطالب برای مطالعه و مرور بیشتر کم شود و در واقع مطالب غیر ضروری حذف می‌شوند.

نکته مهم دیگر این است که با توجه به منابع آزمونی، باید طوری برنامه ریزی شود که هر درس منبع هفته‌ای سه بار مطالعه شود. به طور مثال؛ درس حقوق مدنی در روز شنبه، دوشنبه و چهارشنبه مطالعه شود. نباید از فضای یک درس فاصله زیادی گرفت؛ چون باعث از بین رفتن رغبت مطالعاتی می‌شود.

 

برنامه ریزی منطبق با شرایط زندگی شخصی هر داوطلب می تواند متفاوت باشد بنابراین یک برنامه برای چندین شخص اصولی نیست و حتی مخرب هم هست.  به این گونه که محیط مناسب مطالعه برای داوطلب دارای خانواده پرجمعیت  و خانواده کم جمعیت باید متفاوت باشد .

برنامه و نحوه عملکرد یک داوطلب شاغل قطعا تفاوت شایانی دارد  با داوطبی که تمام ساعات روز وقت آزاد دارد.بسیاری  از داوطلبان از صبح تا غروب را در کتابخانه به سر می‌برند و از تغذیه، ورزش و تفریح کاملاً غافل می‌گردند. داشتن تغذیه مناسب کمک ویژه ای به دریافت سیگنال‌های مثبت و افزایش انرژی می‌کند و غفلت از آن می‌تواند در روند مطالعاتی داوطلب مشکل ایجاد کند. از سوی دیگر، توصیه به ورزش روزانه و تاثیر آن بر ایجاد انرژی و اثرات مثبت بر سلامت روح و روان از سوی پزشکان و روانشناسان و مشاوران تحصیلی همیشه وجود داشته است.

 

 

توصیهمشاورین وکیل الوکلا  بنا بر مطالب ذکر شده توصیه دارند که داوطبین گرامی  مطالعه و عمل به برنامه را مقید به زمان و مکان خاصی نکرده و هدف پیاده کردن اصول و محتوای خواسته شده باشد، زیرا رسیدن به یک نتیجه مطلوب در یک آزمون بالاخص آزمون وکالت نیازمند مطالعه با کیفیت و درک مطالب است و کمیت در این معقوله حرف اول را نمی زند.

 

 

 

 

مرحله روانشناسی قضاوت مرحله تستی و شفاهی روانشناسی از زبان یکی از قبول شدگان

 

 

 

 

 

مشاوره با قبول شدگان آزمون های حقوقی

 

 

 

 

مهم ترین نکته از نظر اغلب  رتبه‌های برتر آزمون وکالت بحث خلاصه نویس مطالب است. در روزهایی که فرصت مطالعاتی کم می‌شود و تا آزمون زمان زیادی باقی نمی‌ماند،  داوطب دارای خلاصه نویسی را یک پله بالا از بقیه قرار می دهد.  خلاصه نویسی بهتر است به صورت نکته‌ای و نشانه گذاری باشد و بهتر است که عین مطلب نوشته نشود. مثلاً یک جمله دو خطی از قانون را با سیستم نشانه گذاری می‌توان در نیم خط خلاصه کرد. آقای حامد فصیحی رتبه برتر آزمون وکالت سال 1399 با استفاده از سیستم خلاصه نویسی نشانه گذاری شده، تمام قانون مدنی را در یک هفته مرور و مطالعه کرد.

نکته دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، عدم مطالعه منابع شبیه هم در یک روز است. مثلاً درس حقوق مدنی و آیین دادرسی مدنی شبیه به هم هستند و مطالعه آنها در طول روز، حس یکنواختی را به داوطلب می‌دهد. قطعاً هر چقدر هم که یک درس را دوست داشته باشد و به آن علاقه‌مند باشد، مطالعه طولانی مدت درس، باعث مطالعه زدگی و حس فرار از مطالعه را تلقی می‌کند. بهتر است مطالب حقوق مدنی و آیین دادرسی کیفری، مطالب حقوق جزا و آیین دادرسی مدنی در یک روز مطالعه شوند تا کمی تنوع ایجاد کند.

 

بهترین برنامه ریزی آزمون وکالت

 

از نظر نحوه برنامه ریزی برای آزمون وکالت و به طور کلی هر آزمون درسی، بهتر است از سیستم مطالعه مبحث محور استفاده شود. به طور مثال در درس مدنی مبحث عقود و قراردادها حتما باید مطالعه شود و حتی در ضیق وقت هم این مبحث نباید حذف شود.

این مسئله از نظر روانشناسی نیز تایید شده است که مطالعه به صورت مبحثی، باعث افزایش کارایی و بهره وری می‌شود. این سیستم از اتلاف وقت نیز جلوگیری می‌کند. فلسفه آن نیز داشتن تعهد برای انجام فعل معین است و باعث می‌شود تا مطالعه کننده تا انتهای مبحث دست از مطالعه برندارد.

 

 

ضرایب موارد آزمون

 

 

 

برای برنامه ریزی، ابتدا یک برنامه ریزی کلی و براساس ضریب و اهمیت هر درس داشته باشید و بر اساس آن به سمت مطالعه جزئی بروید. یعنی ابتدا تمام راه مطالعاتی خود را روشن و مشخص کنید و سپس برای جزء به جزء آن برنامه ریزی کنید. مطالعه کلی بهتر است اینگونه باشد که؛ ابتدا مطالعه کل منابع بدون هیچگونه حذفیات. سپس مطالعه اجمالی و توجه به نکات و مفاهیم به همراه خلاصه نویسی و نشانه گذاری. مرحله بعدی مطالعه بیشتر جزئیات و حذف مطالب تثبیت شده است. به طور مثال بعد از دو دفعه مطالعه ماده 11 قانون مدنی، دیگر نیازی به مطالعه مجدد این ماده نیست و می‌توان از مطالعه آن صرف نطر کرد و وقت بیشتری صرف درک و فهم مبحث شرط فعل و نتیجه کرد. در انتها و وقتی که مدت محدودی تا روز آزمون باقی مانده است، فقط مطالعه نکات و خلاصه نویسی‌ها انجام شود.

 

 

 

 

مشاوره آزمون قضاوت مشاوره و برنامه ریزی آزمون قضاوت

 

 

 

 

اصول یک برنامه مناسب 

 

1.  برنامه باید واقع بینانه باشد. به این معنی که یک برنامه درسی اصولی باید با شرایط زندگی، توانایی و عادات مطالعه افراد تطابق داشته و منعطف باشد.

2. برنامه  باید  منسجم و شخصی سازی شده باشد.بعد از بررسی تمامی شرایط شخصی داوطلب برنامه مناسب تنظیم شود.

3. اولویت بندی در مطالعه . برنامه باید بنابر حجم مباحث مطالعاتی هرمنبع و همچنین ضرایب هر درس تنظیم شود.

4. تکرار و تمرین .بعد از مطالعه هر مبحث مطابق شرایط برنامه شخصی باید مطالب مطالعه شده مرور شود.

5. گنجاندن زمانی برای انجام امور شخصی ( موارد غیر مرتبط با برنامه‌ریزی  و بسته به علایق) 

 

 

نمونه برنامه ریزی 

روز اول

  • یک مبحث از حقوق مدنی در ابتدای صبح
  • یک مبحث از اصول فقه در میانه روز
  • یک مبحث از آیین دادرسی کیفری در غروب

روز دوم

  • یک مبحث از حقوق جزا در ابتدای صبح
  • یک مبحث از حقوق تجارت در میانه روز
  • یک مبحث از آیین دادرسی مدنی در غروب

* هر شب مطالعه 10 اصل از قانون اساسی

۴
از ۵
۸ مشارکت کننده
ارتباط با وکیل متخصص