مشاوره آزمون وکالت - برنامه ریزی و پشتیبانی تخصصی

مشاوره آزمون وکالت همراه با برنامه ریزی و پشتیبانی

 

 

مشاوره آزمون وکالت همراه با برنامه ریزی و پشتیبانی

 

وکالت یکی از برجسته ترین شغل ها در جهان محسوب می شود. اشخاصی که از دانشکده حقوق فارغ التحصیل می شوند، طبق قانون هر کشور می‌توانند با طی کردن مراحل مختلف، وکیل شوند. آزمون وکالت نیز مانند آزمون قضاوت یکی از پرطرفدارترین و پرچالش ترین آزمون ها محسوب می شود. البته هر کدام از این دو شغل، خواهان و طرفدار خود را دارد و هر کدام مزیت و معایبی دارد. رقابت در این آزمون به دلیل گسترش فارغ التحصیلان، هر ساله سخت تر می شود. البته برگزاری آزمون وکالت برای دریافت پروانه وکالت و نائل آمدن به شغل وکالت، روال عادی آن است. برخی اشخاص، مطابق با بند های مختلف ماده 8 لایحه قانون استقلال کانون وکلا بدون نیاز به شرکت در آزمون می توانند پروانه پایه یک وکالت دریافت کنند، این افراد سابقه کار قضایی یا حقوقی دارند. برای شرکت در آزمون وکالت شرایطی طبق قانون وجود دارد و این یعنی اینکه شرکت در آزمون مطلق برای همه آزاد نیست و دارای موانعی نیز می باشد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

برای شرکت و موفقیت در این آزمون مهم، داوطلب در ابتدا نیاز به یک مشاوره صحیح و تخصصی دارد. وقتی سخن از مشاور خوب به میان می‌آید، لزوماً وکلا و قضات نیستند؛ بلکه منظور کسانی هستند که مطالعه و تحقیق کافی درباره نحوه مشاوره داشته اند و با آزمون وکالت نیز آشنایی کافی دارند. مشاور آزمون وکالت با تبیین شرایط آزمونی و انتخاب و توصیه نحوه مطالعه و معرفی منابع مطالعاتی، پنجره حقیقی موفقیت در آزمون وکالت را به روی شما می گشاید. برای همین، توصیه اکید می شود که هر داوطلبی قبل از شروع به مطالعه و برنامه ریزی، از یک مشاوره کافی بهرمند گردد تا بداند که چگونه، برنامه ریزی خوب و دقیقی داشته باشد.

وقتی که ارتباط موثری با مشاور خود برقرار کردیم، در مرحله بعد باید تصمیمی جدی برای مطالعه داشته باشیم.

 

بنابه گفته های مشاورین برجسته و نامی ، مسئله مشاور و منابع و برنامه ریزی، 20 درصد از راه موفقیت است؛ 80 درصد خود داوطلب است که باید فعل خواستن را صرف کند.

 

بخش مشاوره آزمون مجموعه حقوقی وکیل الوکلا با بهره گیری از افراد مجرب و متعهد در مشاوره، برنامه ریزی و پشتیبانی آزمون وکالت، می توانند به داوطلبین برای موفقیت در آزمون وکالت یاری رسان باشند. مشاوره آزمون وکالت و برنامه ریزی متناسب با وضعیت زندگی هر فرد انجام می شود و برنامه ریزی کلی برای تمام داوطلبان وجود ندارد. پشتیبانی از ابتدای برنامه ریزی تا روز آزمون وکالت، توسط گروه مشاوره و برنامه ریزی آزمون وکیل الوکلا انجام می شود و در طول پروسه مطالعه تا روز آزمون، پیشرفت یا عقب گرد احتمالی داوطلب را جز به جز مورد بررسی قرار می دهند.

 

 

 

 

مشاوره با قبول شدگان آزمون های حقوقی

 

 

 

 

برنامه ریزی برای آزمون وکالت

 

برای قبولی و موفقیت در هر کاری، باید برنامه ریزی مناسب داشت زبرا برنامه ریزی نکردن برای موفقیت، برنامه ریزی برای شکست است. برنامه ریزی آزمون وکالت نیز نیازمند کمک گرفتن از افراد با تجربه است. مجموعه حقوقی وکیل الوکلا، امسال برای برنامه ریزی آزمون وکالت یک سورپرایز ویژه دارد. گروهی از مجربین و پذیرفته شدگان آزمون وکالت سال 99 تا سال 1402 برای برنامه ریزی آزمون داوطلبان را راهنمایی خواهند کرد و در راس آنها رتبه 38 کانون وکلای دادگستری و رتبه 20 کانون وکلای دادگستری مرکز سال 1401، آقای کیانوش اروسخانی پشتیبانی داوطلبین را به عهده خواهند داشت.

همکاری و دریافت مشاوره از این عزیزان، از آن جهت مهم و موثر خواهد بود که با تجربه کافی و آشنایی با سبک جدید سوالات کانون وکلا و مرکز مشاوران، برنامه ریزی مشخصی برای هر فرد با توجه به شرایط وی انجام می‌دهند. همچنین، انتقال تجربیات جلسه آزمون باعث کاهش استرس و دید بهتر نسبت به لحظات جلسه امتحان و بایدها و نبایدهای آزمونی می‌شود.

 

 

شرایط شرکت در آزمون وکالت

 

شرکت در آزمون وکالت برای همه فارغ التحصیلان رشته حقوق دارای اهمیت ممتازی است. این افراد با انتخاب رشته تحصیلی حقوق و برنامه ریزی مناسب برای آینده ی خود، می خواهند شغل با درجه اعتبار بالا برای امرار معاش و کسب درآمد داشته باشند. اما با این وجود افراد برای شرکت در این آزمون مهم باید دارای شرایطی باشند تا بتوانند از حق اجتماعی خود استفاده نموده و منصب وکالت را برای خودشان بر گزینند.

 

آزمون وکالت از سوی  مرکز وکلا ، کارشناسان رسمی و مشاوران قوه قضاییه و کانون وکلای دادگستری برگزار می گردد.

 

 

 

منابع آزمون کانون وکلای دادگستری؛

  • تابعیت ایرانی.
  • مدرک کارشناسی حقوق، فقه و حقوق، فقه و مبانی حقوقی و معادل آن از دروس حوزوی و دانشگاهی با تایید مرجع صالح.
  • داوطلبانی که مدرک کارشناسی ناپیوسته حقوق داشته باشند باید دروس دوره کارشناسی را در مقطع کاردانی گذرانده باشند.
  • در زمان ثبت نام سن آن ها از چهل سال تمام در حوزه قضایی استان تهران و از پنجاه سال تمام در سایر حوزه ها بیشتر نباشد.

 

 

مراحل دریافت پروانه

 

اخذ پروانه وکالت، پیش شرط مبادرت به شغل وکالت است. ابتدا باید شخص واجد شرایط، در آزمون مربوطه موفق شود؛ که توسط کانون‌های وکلای دادگستری (اسکودا) و مرکز وکلا ، کارشناسان  رسمی و مشاوران قوه قضایییه برگزار می‌شود. هر کدام از دو نهاد نام برده شده به صورت جداگانه به طور معمول سالانه یکبار نسبت به برگزاری آزمون ورودی کارآموزی وکالت اقدام می کنند. اینکه ظرفیت پذیرش در آزمون چند نفر باشد توسط کمیسیونی که متشکل از رئیس دادگستری استان هر کانون، رئیس شعبه‌ی اول دادگاه انقلاب و رئیس کانون وکلای مربوط است و به دعوت رئیس کانون وکلای هر کانون، حداقل یکبار در سال تشکیل و اتخاذ تصمیم می‌نمایند، تعیین می شود.

زمان انتشار آگهی آزمون وکالت در روزنامه‌ها و سایت سازمان سنجش منتشر و شرایط و نحوه‌ی ثبت نام اعلام می‌شود. البته در سال های اخیر، به علت شیوع بیماری کرونا و اختلافات کانون وکلا و قوه قضائیه، آزمون وکالت در موعد مقرر برگزار نمی شد. داوطلبان می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان سنجش آموزش کشور و واریز هزینه‌ی مربوطه بعد از دریافت کارت اعتباری، ثبت‌نام کنند. آزمون کارآموزی وکالت هر کانون، در مرکز استان همان کانون برگزار می‌شود. برای مثال چنانچه داوطلبی از شهر شیراز در زمان ثبت نام، کانون مورد نظر خود را مرکز (که شامل استان‌های تهران، سمنان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان است) تعیین کرده باشد، مکلف است برای شرکت در آزمون مربوطه در تاریخ اعلامی از سوی سازمان سنجش در شهر تهران حضور یابد.

 

منابع آزمون کانون وکلای دادگستری (اسکودا)

 

  • حقوق مدنی با قوانین خاص.
  • آیین دادرسی مدنی با قوانین خاص.
  • حقوق تجارت با قوانین خاص.
  • حقوق جزای عمومی و اختصاصی با قوانین خاص.
  • آیین دادرسی کیفری با قوانین خاص .
  • اصول استنباط حقوق اسلامی و متون فقه.

در آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری منابع و ضرایب دروس با آزمون وکالت مرکز وکلا و مشاوران قوه قضاییه در سالهای قبل متفاوت بود که سال 1402 تغییراتی از جانب هردو کانون صورت گرفت. ضریب هر درسی در همان زمان ثبت نام برای داوطلبین اطلاع رسانی می شود و لازم است که قبل از ثبت نام دفترچه ی ثبت نام را به دقت مطالعه نمایند. در این قسمت از مقاله به شرح مرحله ی تستی آزمون وکالت پرداختیم و منابع آن ها را اخرین تغییرات برای داوطلبین محترم بیان نمودیم؛ در ادامه به مرحله کارآموزی بعد از قبولی در مرحله کتبی می پردازیم.

 

ضرایب دروس آزمون وکالت

 

  1. حقوق مدنی ضریب 3
  2. آیین دادرسی مدنی ضریب 3
  3. حقوق جزای عمومی و اختصاصی ضریب 2
  4. آیین دادرسی کیفری ضریب 2
  5. حقوق تجارت ضریب 2
  6. اصول فقه و متون فقه ضریب 1
  7. حقوق اساسی ضریب 1

 

 

نمونه کارنامه آزمون وکالت
نمونه کارنامه آزمون وکالت

 

در بالا تصویر کارنامه یکی از وکلاء،گروه حقوقی وکیل الوکلا و از پذیرفته‌شدگان کانون وکلای دادگستری مرکز، آقای کیانوش اروسخانی را قرار داده‌ایم. ایشان با مطالعه روزانه هشت ساعت و در طی شش ماه توانسته است رتبه عالی 39 را کسب کند.

 

آیا خواندن بعضی دروس برای وکالت کافی است؟

 

قطعاً جواب به این سوال خیر است. هیچ داوطلبی نمی‌تواند ادعا کند که می‌تواند یک درس را به طور صد در صد پاسخ بدهد. این یک ریسک خطرناک است که ارزش ندارد یک سال با امید به تنها چند درس، در آزمون شرکت کرد.

در ضمن، تجربه نشان داده است که هر ساله سوالات یک یا دو درس را خیلی سخت طرح می‌کنند و این امکان وجود دارد که همان دروس مطالعه شده سخت باشند.  اما حذف یک یا چند مبحث از یک منبع در شرایط خاص با در کنار داشتن یک مشاور متحصص و کاربلد امکان پذیر  و حتی می تواند مفید باشد.

 

کارآموزی و شروع شغل جدید!!!

 

بعد از مرحله ی تستی آزمون وکالت، داوطلبان پذیرفته شده بعد از طی مراحلی که خواهیم گفت می‌توانند دوران کار آموزی خودشان را شروع کرده و پروانه وکالتشان را متناسب با سطح آزمون اختبار دریافت نمایند. البته لازم به ذکر است که شما در چه مرکزی پذیرفته شده اید؟

مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران قوه قضاییه یا کانون وکلای دادگستری!!! چون مراحل اخذ پروانه وکالت در هر یک از این مراکز کاراموزی فرق خواهد داشت.

  • مراحل پذیرش در مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران قوه قضاییه بعد از کسب نمره ی قبولی در آزمون کتبی همراه با مصاحبه شفاهی است. مصاحبه شفاهی نیز حساس بوده و فرد مستقیم با پرسش و پاسخ های شفاهی سنجیده می شود و در این مرحله مصاحبه سوالات عقیدتی سیاسی نیز پرسیده می شود. بعد از گذراندن مرحله شفاهی آزمون، تعیین حوزه می نماید و بعد از دریافت پروانه کار آموزی وکالت، شروع به کار آموزی می کند و در طی این مدت کار آموزی حق قبول پرونده ندارد. بعد از گذشت دوره ی کار آموزی می تواند به عنوان وکیل پایه دو وارد عرصه کاری وکالت و قبول پرونده ها شود.
  • مراحل پذیرش در آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری به این شکل نبوده و فرد بعد از قبولی در مرحله ی کتبی آزمون تا شش ماه حق وکالت ندارد. بعد از دریافت پروانه کار آموزی و سپری کردن مدت کار آموزی، شخص با قبولی در اختبار، موفق به اخذ پروانه پایه یک وکالت می شود. یعنی در دوران کار آموزی وکیل پایه دو بوده و پرونده های مشمول صلاحیت خود را می تواند بپذیرد.

 

چند نکته‌ی مهم سر جلسه آزمون

 

در رابطه با آزمون وکالت موضوعاتی مطرح شده و توضیحات لازم نیز ارائه گردید، ولی در این قسمت چند نکته ی مهم که داوطلب برای جلسه ی آزمون را رعایت نماید تا درصد موفقیت او بیشتر گردد را بیان می‌نماییم. مهم است بدانیم با شروع زمان پاسخ به سوالات در جلسه‌ی آزمون، مهم‌ترین مسئله مدیریت زمان جهت پاسخ به سوالات تمام دروس هست، که با زمان بندی نامناسب استرس شما بیشتر شده و دقت در پاسخگویی به سوالات را نخواهید داشت. زمان کم سوالات تستی باعث ایجاد استرس در وجود شما می‌شود چه بسا که بعضی دروس با طرح سوالات زمان بر همراه می‌باشد. مثلاً سوالات درس آیین دادرسی مدنی در آزمون سال 1402 فوق‌العاده زیاد بود و خواندن سوالات نیز کلی زمان می‌گرفت؛ چه برسد به تفکر و پاسخ به سوالات! در رابطه با کاهش استرس لازم است که تمرکز لازم داشته و سعی بر دقت و مطالعه تمام گزینه‌های سوال نمایید. چون هر سوالی یک جواب صحیح داشته، شاید گزینه‌ی صحیح در سایر گزینه‌ها باشد. البته این موضوع باید با نهایت دقت و سرعت صورت گیرد؛ چرا که مسئله اصلی زمان بندی جهت پاسخ به سوالات تمام دروس خواهد بود. برای افزایش سرعت در تست زنی و خواندن سوالات، پیشنهاد می‌شود موقع مطالعه، مطالب را چشم خوانی کنید تا باعث یادگیری سریع و سرعت مطالعه شما شود، چون سر جلسه آزمون وکالت، دیگر نمی‌توان با صدا سوالات را خواند.  موارد دیگری هم وجود دارد که به موفقیت شما هنگام مطالعه و نتیجه بدست آمده کمک خواهد نمود که شما می‌توانید با بخش مشاوره‌ و برنامه ریزی آزمون وکالت گروه حقوقی وکیل الوکلا تماس گرفته و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

 

پرسش و پاسخ پرسش های شما ؛ پاسخ های ما


آیا کارت پایان خدمت، برای شرکت در آزمون وکالت نیاز است؟

برای شرکت در آزمون وکالت کارت پایان خدمت یکی از مدارک الزامی می باشد.

آیا شخصی که ساکن استان خراسان است می تواند حوزه کارآموزی خود را در استان دیگری در زمان ثبت نام انتخاب نماید؟

بله، فقط باید روز برگزاری آزمون وکالت در حوزه انتخابی و مندرج در کارت ورود به جلسه حضور داشته باشد.

آیا شرط سنی برای شرکت در آزمون هم برای آقایان و هم خانم ها می باشد؟

بله، شرط سنی مندرج برای همه شرکت کنندگان می باشد.

آیا اتباع خارجه می توانند در آزمون وکالت شرکت نمایند؟

خیر، تابعیت ایرانی یکی از شروط مندرج برای داوطلبین است و نداشتن این شرط از موانع شرکت در آزمون وکالت می باشد.

۵
از ۵
۵ مشارکت کننده
ف ز گفت:
برای ازمون ۱۴۰۳ می خواهم اماده شوم و مهایت روزی ۳ ساعت وقت دارم

که مایلم منظم و مستمر مطالعه کنم و پشتیبان منظم و متعهدی داشته باشم
لطفا راهنمایی کنید
    وکیل الوکلا گفت:
    روزی سه ساعت کم نیست.. نگاه به تبلیغات اینستاگرام و پیچ های متفاوت نکنید که باید روزی 8 ساعت، ده ساعت مطالعه کنید.... روزی سه ساعت به شرط مطالعه مستمر نتیجه میده
ف.ک گفت:
آیا در زمان کم برای آزمون میتوان حذف مبحث داشت؟؟
    وکیل الوکلا گفت:
    سلام. بله می‌توان با برنامه ریزی درست و با شناسایی مباحث تست خیز، برخی موارد رو حذف کرد
ارتباط با وکیل متخصص