قرارداد و کلیدی ترین نکات که باید در نوشتن قرارداد رعایت شود

مشاوره حقوقی

 

 

نکات کلیدی در نوشتن قرارداد؛ اصول مهمی که باید رعایت شود!!

 

قراردادها نقش اساسی در زندگی اقتصادی و مسائل مالی دارند. هر کسی که می خواهد بر مال خود اضافه کند یا اموال خود را مورد معامله قرار دهد، ناگزیر از قرارداد استفاده می کند. بدون تردید، تمام افراد جامعه، یکبار قرارداد منعقد کرده اند یا شاهد انعقاد قرارداد اطرافیان خود بوده اند.

عقود و قراردادها از اعتبار بالایی برخوردار هستند، تا جایی که قانون از اشخاص طرف قرارداد حمایت می کند و متعهدین قراردادی را در صورت عدم اجرای مفاد آن، ملزم می کنند. دعاوی الزام به تنظیم سند رسمی، الزام به تحویل مبیع، مطالبه وجه ناشی از قرارداد و .... همگی نتیجه وجود رابطه قراردادی هستند. پس باید برای عقد قرارداد، شتاب زده عمل نکرد و به اندازه کافی تحقیق کرد یا از یک مشاور متخصص قراردادنویسی، مشورت گرفت.

 

 

 

 

وکیل و مشاور حقوقی مشاوره با وکیل قراردادها

 

 

 

 

عقود معین و عقود غیرمعین و تفاوت آنها چیست؟

 

عقد (قرارداد) عبارت است از این که یک یا چند نفر در مقابل یک یا چند نفر دیگر تعهد بر امری نمایند و مورد قبول آنها باشد. این تعبیر قانون مدنی از عقد است. مهمترین رکن عقد یا قرارداد، تقابل چند اراده در مقابل یکدیگر است. جایی که دو یا چند نفر در مقابل دو یا چند نفر دیگر انجام امری یا تعهدی را قبول می کنند و طرف دیگر نیز انجام امر یا تعهداتی را بر عهده می گیرد. در غالب تعهدات، یک طرف متعهد به پرداخت پول است و در موارد کمی مشاهده می شود که تعهدات دو طرف ارائه خدمت یا کالا می باشد.

در کشور ما و قوانین و نوشته های اندیشمندان حقوقی، عقود یا معین هستند و یا غیر معین. اقسام عقود معین ، در قانون مدنی بیان شده اند و عقود غیرمعین به قراردادهایی گفته می شود که چهارچوب آنها در قانون بیان نشده است. البته این بدین معنی نیست که هر تعهد و قراردادی را می توان انعقاد کرد ؛ بلکه طبق ماده 10 قانون مدنی، قراردادهای خصوصی نسبت به کسانی که آن را منعقد نموده اند در صورتی که مخالف صریح قانون نباشد، نافذ است. باید توجه کرد که علاوه بر مخالفت با قانون، قراردادی هم که مخالف اخلاق حسنه و نظم عمومی باشد، باطل است.

قراردادها و عقودی که در قانون مدنی از آنها نام برده شده است، در قسمت دوم از جلد اول قانون مدنی بیان شده است که مهترین و پرکاربردترین آنها، بیع و اجاره می باشد. این که بیع و اجاره مهمترین عقود و قراردادهای نام برده شده در قانون هستند، به عرف جامعه و مردم بازمی گردد. در جامعه و در روزمرگی های عموم مردم ، هر روز صدها و شاید هزاران عقد بیع و اجاره منعقد می شود. البته این آمار هر چقدر که پویایی روابط اجتماعی و اقتصادی و قانون مداری را نشان دهد، اگر اشتباه در آنها رخ دهد، باعث معضلات و مشکلات عدیده می شود. اگر این مشکلات برطرف نشود و راهکار درستی در قرارداد پیش بینی نشده باشد ، احتمالاً باعث ایجاد دعوا و اشتغال دستگاه قضایی نیز خواهد شد. همانطور که در حال حاضر، دعاوی زیادی در دادگاه ها مطرح است که به خاطر رعایت نکردن نکات مهم و کلیدی در نوشتن قرارداد، ایجاد شده است.

 

 

 

اسقاط کافه خیارات ونکات خیلی مهم نکات «اسقاط کافه خیارات» در قراردادها

 

 

 

اصول کلی قراردادنویسی و صفر تا صد نکات مهم آنها

 

در هر قراردادی، فارغ از اینکه برای چه تعهدی منعقد می شود یا طرفین آن چه اشخاصی هستند؛ یک دسته اصول کلی باید رعایت شود وگرنه مشکلات اساسی پیش خواهد آمد. در واقع، همین که اراده ای برای تحقق قرارداد محقق شد، باید این اصول در نظر گرفته شود. موارد جزئی قرارداد، زیر شاخه همین اصول کلی قرار می گیرند. اصول کلی که باید رعایت شوند را در زیر بیان می کنیم و توضیح مختصری ارائه می دهیم.

  • یافتن چالش ها و ارائه راهکار: برای چه چیزی قرارداد منعقد می شود؟ چالش ها و دشواری های احتمالی چیست؟ مثلاً اگر قرارداد خرید خانه می باشد، باید درباره عدم انجام احتمالی تعهدات و خواسته های خود و راه های تامین منفعت و ... بحث نمود. 
  • اعتبارسنجی: در ارتباط با اعتبار اسناد ارائه شده و اشخاص اطراف قرارداد باید اعتبارسنجی انجام شود. به طور مثال، گاهی یک شخص به وکالت از شخص دیگری قرارداد را منعقد می نماید. در این حالت باید اعتبار وکالتنامه شخص، مورد بررسی و اعتبارسنجی قرار گیرد. همچنین، باید اسناد مالکیت ارائه شده مورد بررسی قرار بگیرد.
  • کتابت: یکی از کلیدی ترین نکات که باید در ایجاد قرارداد رعایت شود، اصل کتابت است. هر آنچه که مورد توافق قرار می گیرد، باید نوشته شود و اصطلاحاً، روی کاغذ بیاید؛ حتی کوچکترین توافق. گاهی پیش می آید که دو طرف قرارداد همدیگر را می شناسند و با یکدیگر آشنا هستند. در این موارد، بسیار دیده شده است که به یکدیگر اعتماد می کنند و به همین دلایل، برخی موارد توافق شده را نمی نویسند و همین باعث مشکل می شود.
  • شفافیت: متن قرارداد و توافقات باید به طور شفاف مشخص شود و برای طرفین قرارداد، قابل فهم باشد. نوشته های پیچیده حقوقی، برای بیان مطالب ساده، باعث سردرگمی افراد می شود و کج فهمی را به بار می آورد. حتی الامکان باید از الفاظ ساده استفاده کرد و توافقات را شفافیت بخشید.
  • مستند بودن: توافق و قرارداد باید مستند باشد، یعنی آنچه که زیر بنای عقد می باشد، باید ارائه گردد و پیوست قرارداد باشد. به طور مثال اسناد مالکیت باید ارائه گردد و یک کپی مصدَق شده، به قرارداد منضم شود.

 

 

اصول کلی قراردادنویسی و نکات مهم آنها

 

 

 

بیشتر بدانید بیشتر بدانید: فسخ معامله ملک

 

 

 

امروزه ، قراردادنویسی یک دانش و بلکه یک هنر شمرده می شود که جایگاه خاصی در عالم حقوق پیدا کرده و جدای از دیگر مباحث حقوقی در دانشگاه ها و موسسات حقوقی و آموزشی تدریس می شود. هر طرف قرارداد، تلاش دارد تا با بهره گیری از دانش خود یا تجربه و یا با کمک یک قراردادنویس، منافع بیشتری از قرارداد را به سمت خود بکشاند و منفعت بیشتری کسب کند. قراردادنویسی، امری پیچیده است که در هر خط و در هر بند و ماده ، باید دقت زیادی به خرج داد تا منافع خود را به خطر نیندازیم و بتوانیم برای آینده تضمین بهتری داشته باشیم.

ظهور مباحث جدید مثل حضور فضای مجازی و ورود رمز ارزها در زندگی مردم، باعث شده است تا قراردادهای الکترونیکی نیز به وجود بیاید و قراردادنویسی از حالت کلاسیک و قدیمی خود خارج شود. امروزه شرکت های بزرگ، بدون حضور در مکان معین و با استفاده از بستر ایمیل، قراردادهای خود را با طرف خود در یک جای دیگر از دنیا منعقد می کنند. قراردادهای استخدام کارمند و کارگر، شکل گذشته خود را از دست داده و هر روز در حال به روزرسانی است.

همه این موارد، بیانگر این مسئله مهم است که در زندگی امروز، نمی توان قراردادنویسی را نادیده گرفت و به تنهایی و با دانش اندک و کهنه خود، دست به انعقاد قرارداد بزنید. یک قراردادنویس که مدت زیادی از زندگی خود را صرف تجزیه و تحلیل و مطالعه قرارداد کرده است و به خوبی با مفاهیم قراردادی آشنا می باشد، می تواند به شما کمک کند تا در چاله های قراردادی گیر نیفتید و بتوانید به مقصود خود دست پیدا کنید.

 

 

 

قرارداد خرید و فروش ملک صفر تا صد قرارداد خرید و فروش املاک

 

 

 

 

مشاوره تخصصی قراردادنویسی؛ وکیل الوکلا

 

گروه حقوقی وکیل الوکلا، با بهره مندی و تکیه بر دانش و تجربه وکلا و مشاورین قراردادی، در امر قراردادنویسی سابقه درخشانی را به جای گذاشته است. مشاوره در انواع قراردادهای متداول در کشور و حتی قراردادهایی که سابقه کمی در میان عامه مردم و اشخاص حقوقی دارد، از جمله خدمات مجموعه وکیل الوکلا محسوب می شود. از دیگر تجربیات درخشان مجموعه، مشارکت در انعقاد قراردادهای بین المللی و به زبان انگلیسی می باشد که روند موفقی را طی نموده اند.

مجموعه به دلیل دارا بودن مشاورین و وکلایی با قومیت ها و زبان های مختلف ، توانسته است تعامل خوبی میان طرفین قراردادی ایجاد کند که به زبان های مختلف سخن می گفته اند و در عرف جاری خود نیز تفاوت های عمیقی داشته اند.

این مجموعه، در قراردادهای الکترونیکی و همچنین قراردادهایی که بر مبنای پدیده های تازه اجتماعی منعقد گردیده است، نمایش درخشانی داشته و به نوآوری هایی دست پیدا کرده است که در خیلی از موارد، طرفین را از مراجعه به دادگاه بی نیاز ساخته است.

 

 

 

قرارداد و کلیدی ترین نکات آن

 

 

 

مقاله مرتبط 3 فسخ قرارداد خرید و فروش ملک

 

 

داوری در قرارداد چگونه است؟

 

مسئله داوری نه تنها در قرارداد، که در بسیاری از پیشامدهای حقوقی و اجتماعی، می تواند از پیامدهای بعدی و ایجاد بحران های جدید جلوگیری کند. داوری یک راه حل خوب و معقولانه برای نرفتن به دادگاه می باشد. در قراردادها، معمولاً اولین راهکار گذر از اختلافات احتمالی در قراردادها، بحث داوری است. بدین شکل که معمولاً در یکی از آخرین بندهای قرارداد، شخص یا اشخاص حقیقی یا حقوقی را به عنوان داور مرضی الطرفین انتخاب می کنند تا در صورت بروز احتمالی اختلاف، میان طرفین به داوری بنشیند. رایج‌ترین اشتباه در انتخاب داور به مبهم بودن و کلی بودن آن برمی‌گردد. الفاظی مانند داور مرضی‌الطرفین، اتاق بازرگانی و .... مبهم هستند و مشکلاتی ایجاد می‌کنند. باید به طور خاص و مشخص، داور را انتخاب کنند تا در آینده هیچ ابهامی نباشد.

معمولاً طرفین قرارداد، داور را از میان افرادی انتخاب می کنند که نسبت به آنها آشنایی دارند که ممکن است دوست یا فامیل باشد. اما در پاره ای موارد هم، داوری را به موسسات داوری که امروزه بسیار متداول شده است، می سپارند. مجموعه حقوقی وکیل الوکلا با بهره مندی از افرادی که دارای مدرک داوری هستند، دعاوی زیادی را به داوری نشسته اند و نتایج مطلوبی نیز کسب کرده اند.
بحث داوری در قرارداد، نیازمند این پیش زمینه است که فرد داور، هم به قراردادنویسی مسلط باشد و فن داوری را به خوبی بشناسد. فردی که یکی از این دو خصیصه را نداشته باشد، داوری خوبی در قرارداد نخواهد داشت و در داوری نمی تواند میانه را بگیرد و منصفانه برخورد کند.

۵
از ۵
۴ مشارکت کننده
ارتباط با وکیل متخصص