تحریر ترکه چیست؟ شرایط و مراحل تحریر ترکه چگونه است؟

مشاوره حقوقی تلفنی و آنلاین

 

تحریر ترکه چیست؟

 

وفق ماده 206 قانون امور حسبی، مقصود از تحریر ترکه تعیین مقدار ترکه و دیون متوفی است. این اقدام از صورت ورثه یا نماینده قانونی آنها و وصی برای اداره اموال پذیرفته می‌شود. همچنین بنابر توضیح ماده 213 برای تحریر ترکه صورتی از ترکه برداشته می‌شود و این صورت باید مشتمل بر امور زیر باشد:
1- توصیف اموال منقول با تعیین بهای آن.
2- تعیین اوصاف و وزن و عیار نقره و طلا آلات.
3- مبلغ و نوع نقدینه.

4- بهاء و نوع برگهای بهادار.
5- اسناد با ذکر خصوصیات آنها.
6- نام رقبات غیر منقول.

در موقع تحریر ترکه صورتمجلسی برداشته می‌شود که مشتمل بر امور زیر باشد: 1-نام و سمت متصدی تحریر ترکه. 2-نام و مشخصات کسانی که احضار شده و کسانی که حاضر شده‌اند. 3-محلی که تحریر ترکه در آنجا صورت می‌گیرد. 4-اظهارات اشخاص راجع به دارایی و بدهی و ترکه متوفی. 5-نام و مشخصات کسی که اسناد و اموال به او داده می‌شود.

 

 

در مدتی که ترکه تحریر می‌شود تصرف در ترکه ممنوع است مگر تصرفاتی که برای اداره و حفظ ترکه لازم است.

 

 

مراحل دادخواست تحریر ترکه

 

برای ارائه دادخواست با خواسته تحریر ترکه باید ابتدا گواهی انحصار وراثت از شورای حل اختلاف اخذ شده باشد. این مسئله برای این است که در دادخواست تحریر ترکه باید تمام ورثه حین الفوت متوفی به عنوان اشخاص پرونده ذکر گردد. توجه به این نکته ضروری است که تحریر ترکه یک نوع درخواست است و ترافعی نیست و از امور حسبی محسوب می‌گردد. به همین دلیل اضافه کردن اشخاص تحت عنوان خوانده، دارای اشکال است.

 

تحریر ترکه در صلاحیت کجاست؟

 

قانون شوراهای حل اختلاف مصوب 1402 در بند 6 ماده 12، حصر ورثه، تحریرترکه، مهر و موم و رفع آن را در صلاحیت شورای حل اختلاف قرار داده است. با این شرایط، شورای حل اختلاف اقامتگاه متوفی قبل از فوت، صلاحیت صدور قرار تحریر ترکه را دارد.

 

 

 

تحریر ترکه چیست؟

 

 

 

نمونه رای یا حکم تحریر ترکه

 

باسمه تعالی

درخصوص دادخواست تحریر ترکه خانم ف.ت.س به وکالت آقای حامد فصیحی مبنی بر تحرير ترکه متوفی مرحوم ا.ر.ت فرزند م.ح که در تاریخ 1399/05/01 فوت شده است با بررسی موضوع و احراز سمت متقاضی با استناد به مواد 209و 210 قانون امور حسبی قرار تحرير ترکه صادر و اعالم میگردد. مقرر است دفتر جهت اجرای قرار وقت تعیین و نسبت به نشر آگهی اقدام و از کلیه ورثه يا نمايندگان قانونی آنها ( در فرض حجر ) بستانکاران، مديونین به متوفی و هر کسی که حقی نسبت به ترکه دارد خواسته شود در موعد که فوقًا تعیین می گردد جهت تحرير ترکه در اين مرجع حاضر شوند همچنین مقرر می دارد که مهلت بین نشر آگهی و اجرای قرار کمتر از يک ماه و بیشتر از سه ماه نباشد و ضمنًا برای ورثه و اشخاص ذينفع که دارای نشانی می باشند اخطاريه ارسال و به متقاضی تفهیم و ابالغ شود که وسیله اجرای قرار را در موعد مقرر فراهم نمايد.

 

 

خرید و فروش ملک ورثه‌ای خرید و فروش ملک ورثه‌ای و خطرات آن

 

 

 

تحریر ترکه اموال بدون سند چگونه انجام می شود؟

 

تحریر ترکه اموال بدون سند ( مبایعه‌نامه‌ای ) مثل اموال دارای سند رسمی انجام می‌شود. یعنی بر اساس ادله و مدارکی که ورثه و ذی‌نفعان ارائه می‌کنند، این املاک در لیست دارایی‌های شخص متوفی ثبت خواهند شد. مشکل اصلی زمانی رخ می‌دهد که می‌خواهند چنین اموالی را تقسیم کنند. اگر ملکی به صورت مبایعه‌نامه‌ای به متوفی منتقل شده، ابتدا باید دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی به طرفیت فروشنده داد و سپس در صورت امکان، اقدام به تقسیم ملک موردنظر کرده و یا با فروش آن، سهم وراث را پرداخت کرد.

 

 

انتقال سهم الارث به یکی از ورثهانقال سهم الارث به یکی از ورثه
۵
از ۵
۱ مشارکت کننده
ارتباط با وکیل متخصص